25 November 2010

**CARA MENCEGAH NYAMUK**

Salam semua..eceh..mcm ada persidangan pulak..
Dah baca tajuk diataskan..betul tu..cerita hari ini berkaitan dengan "nyamuk"..memandangkan penyakit yg dibawa nyamuk ni semakin menular, jadi muncullah N3 ni.. 

Mungkin ada diantara kita suka dgn nyamuk..ada yang hobi dia menternak nyamuk dan mungkin juga ada yang tak boleh hidup kalau takde nyamuk....hehehe..*TETAPI !! perlu diingatkan disini bahawasanya nyamuk tu tak pernah pun sayangkan anda..Ciuman yang diberi hanyalah lakonan semata2 dan mempunyai maksud yang tersirat untuk diri anda..hahaha..Erk, Sebelum saya ke lombong dan sebelum kalian menyampah  ngan N3 nih maka ada baiknya saya  meneruskan agenda yang sebenar..adehh..

Dibawah adalah tips untuk mencegah nyamuk menggunakan bajet yang ciput jek..Moh ikut saya....

*Bahan-bahannya:-
200ml air panas
50 gram gula merah
1 gram ragi (bg yg tak tau gi tanya kengkawan)
Botol plastik 1.5 liter
Kertas/kain hitam

*Langkah-Langkahnya:-

Langkah pertama adalah memotong botol plastik di bhg tengah..yg bhg atas tu jgn buang ek..


Kemudian campur gula merah dgn air panas..Biarkan sejuk dan tuang dlm potongan botol bgh bawah.


Pastu bubuh ragi..Tak payah kacau ye kengkawan..karbon dioksida akan terhasil disitu.


Step ke 4, ambil bhg atas botol tadi dan masukkan ke potongan bgh bawah tu dlm keadaan yg terbalik ye..kalau tak paham sila tgk gambar tu..


Next, bungkus botol tu dgn kertas/kain hitam kecuali bhg atas..Pastu letak lah kat sudut rumah kengkawan.


Hasilnya..jeng..jeng..jeng..hehe..Dalam dua minggu boleh lah tgk botol tu..Banyak nyamuk yang mati..


Jadi bagi kengkawan yang nak mencuba amatlah dialu2kan...Bahan2 yang mudah didapati dan menjimatkan disamping dapat membersihkan habitat nyamuk tu...Kalau ada kaedah lain , jgn lupa untuk dikongsikan..Sekian saja hari ini..Nak gi sambung wat keje..Bos dah berdiri kat sebelah sambil cekak pinggang..huhu..

p/s : jgn lupa inform hasilnya bg sesiapa yg akan mencuba..:)



9 comments:

LiErOSe~QiEmi said...

owh camtu ek.. leh laa try camtu.. tapi.. ragi tu acane ekk ghopenye??? huhuhuh

makdara TERdiva said...

skrg jugak sy cuba..tp nak kena beli gula merah dgn cari botol kosong dulu.. :)

tenkiu bg tips ni.. :)

i hate nyamuk!

nurkass said...

bunge > adehh..gi tanya kt org kedai tuh..

MDT > bagus tu MDT..lg cpt lg bagus..sama2 kita banteras kegiatan nyamuk nih..erkk

Afida Anuar said...

Ragi buat roti tu kan? ganti dengan yis ok ke? kat umah takde ragi...huhu...

nnti ada masa fida nak terai buat la kass..wlupun rumah fida di tingkat 14 ni kurang nyamuk, tapi rasanya ada je sekor dua yang tersesat naik lif...hehehe

sekamar rindu said...

salam..

nak cubalah....kali pertma dapat tau ni...hehe

nurkass said...

fida > ragi yg wat tapai tu..kalau yis alamat berkampung lah nyamuk tu..huhu..

sekamar rindu > salam..nanti jgn lp inform hasilnye tau..hehe

sahromnasrudin said...

thanks for d info..belum pernah try tapi menarik untuk ditry

kak Erna said...

salam kenal nur..
bagus n3 nur ni..insyaallah..mok cik nak suruh anak cuba buat..bila musm hujan..memang banyak nyamuk diluar, tempat sidai kain tu..

nurkass said...

sahrom > welcome..try jgn tak try..:)

kak erna > salam kak erna..tq..nanti inform hasilnya ye..:)