11 July 2011

::Rahsia Cili Padi ::

Meh sini nak cerita sikit pasal cili padi a.k.a cili api ni..siapa suka makan pedas..? angkat kening..hehe
Rasa tak puas hati je bila makanan yang dimakan tu tak pedaskan..Macam ada sorang kawan saya tu, kalau makan nasi ulamnya adalah cili padi..tak lengkap rasanya hidangan tanpa cili padi..

Rupa-rupanya ada rahsia yang tak diketahui tentang cili padi ni..daun serta akar pokok cili padi ni turut memiliki khasiat tersendiri. Antaranya boleh menyembuhkan bisul, luka, sakit sendi, sengal-sengal otot, bengkak, mengurangkan tekanan darah tinggi serta merawat cirit-birit.

Sumber - E-mail


'ehsan uncle google'


Daun Pokok Cili Padi
Bagi tujuan menyembuhkan bisul dan mengubati luka, ambil beberapa helai daun dan tumbuk sampai lumat. Kemudian, tampalkan daun tersebut pada tempat bisul atau luka.

Sekiranya ada yang rasa sengal-sengal otot, sakit sendi ataupun mengalami bengkak; layurkan daun pokok cili padi dan tampal pada tempat yang sakit.

Ulangi langkah tersebut sehingga ia beransur pulih ya.


Akar Pokok Cili Padi

Akarnya dikatakan mampu mengurangkan tekanan darah tinggi serta menghilangkan cirit-birit.

Petuanya - ambil dan bersihkan akar pokok cili padi. Kemudian, rebuskan akar tersebut hingga mendidih. Seterusnya, tapiskan air rebusan ke dalam cawan atau gelas. Tunggu ia suam dan minum.
>>so, nanti bolehlah kita cuba petua diatas...

43 comments:

Amy Syaquena said...

good info dear , nice sharing tq...

amiey lee said...

hee tak suka cilii...pedasss.. kekekekee

http://aniesandyou.blogspot.com said...

pedas bleh tp xnk yg menyengat..sakit perut lor

Sape nak angpow?

| SUE | said...

erkkk merawat cirit birit? kalau mkn pedas lagi tercirit...akar dia tk pedas kot eh? hehehe...gud info, thx for sharing

My Little Diary said...

thanks for sharing the khasiat....

tapi kita tak suke makan cili api...pedas...

~ yus ~ said...

oo ya ke?

kak yus antara yang tak boleh makan kalau takde pedas cili padi...

sama macam kawan kass tu, mesti nak ada ulam cili, tenyeh2 lenyek kat nasi tu, sedap..hihi

ckLah said...

Elok juga untuk 'mencilikan' mulut yang tak ada insurans. Hehe...

Gurau-gurau ya Nur...

wahida said...

huiiiii...aku peminat pedas woooo...tak syok mkn tak pedas...tak feel!!

aku pun suka tenyeh cili padi buat mcm ulam...

ko suka pedas tak?

qemaishak said...

sukaaaa makan pedas, kadang2 buat ulam lada tuh tapi tak pernah tau khasiat daun & akar..tq for sharing.

IMANSHAH said...

huahua saya tak tahan pedas

nurkass said...

amy;
ur welcome dear..
selamat kembali ye..hehe

nurkass said...

amiey;
alahai..mmg tak makan cili langsung ke amiey..:)

nurkass said...

anis;
betul tu..
tak leh overlah..pedih perut dibuatnya..

nurkass said...

sue;
hehe..tercirit yg tak tahan tu.
akar tak pedas kot..

nurkass said...

MLD;
ooo..tak makan ke rima..
rasa mcm kekurangan lah kalau tak pedas sikit..hehe

nurkass said...

kak yus;
aha..
pastu kalau ada sambal kicap ikan bilis tenyeh cili api..uihhhh..sodap tu..hehe

nurkass said...

ckLah;
aha..
betul tu..kasi tenyeh kat mulut org tu biar pijau..hehe

nurkass said...

Wahida;
aku pun suka pedas..baru meletoppp..kalau tak pedas tu mcm tak berselera jek..

nurkass said...

qema;
kass pun baru tau..
next time kalau ada sakit mcm tu, leh la cuba..

nurkass said...

imanshah;
hehe..biasanya org kelantan suka yg manis2 je kan..

dwaty said...

tak sanggup cheq.... saya ni anti cili padi!!!! hehehehe

Afida Anuar said...

eh serius la fida tatau pun pasal ni, ingatkan cili padi dan anak beranak dia takde khasiat.. he he..thanks kass..

ibuintan said...

lae podeh, lae sodap.. baru beselero makan ... Kass kan

luahfikiran said...

SALAM,
TKASIH ATAS PERKONGSIAN INI

♥cmª shIemª♥ said...

cili padi is my peberet...nyum2...

byk jugak faedahnye..

tp klu selalu mkn pedas2 bole kena appendiks... bahaye

nurkass said...

dwaty;
la ye ke..hehe..
tak leh lah makan masak lomak cili api ni..:)

nurkass said...

fida;
hehe..
samalah kita..
selama ni ingat buah je yg boleh guna rupanya satu pokok tu berguna..

nurkass said...

ibuintan;
boto tu kak..masakan ponting kito masak lomak cili api..lae podeh lae mengancam..hehe

nurkass said...

LF;
salam LF..
haihhh..saya tak boleh tglkan komen kat blog LF..explorer tak boleh support..

nurkass said...

cma;
hehe..bila makan dah berbunyi hidung tu baru puaskan..

ainnoraini said...

cili api tu...
kalau dibuat masak...lagi pedas lagi sedap...
lagi la kalau masak lemak cili api..berasap bile mknnye tu...

Maya Mayana said...

emm memang suka tp kalau terlebih pedas pn boleh cirit birit,perut dah manja skrg ni :P

ieda said...

tul tu dik .. kita nie org asia memang x lepas dari pedas kan ..

thanx for the good info dik :)

sahromnasrudin said...

masak lemak cili padi juga yg sodap heheheeee

Daddy Ziyyad said...

Sejak saya kawin dgn mommy, saya selalu makan lauk bercili padi ni...:P

nurkass said...

kak ain;
betul tu kak..
campu dengan belimbing pastu pedas2..sedapnye..hehe

nurkass said...

yana;
alahai..dah manja ek..hehe

Acik Erna said...

assalam nurkass..terima kasih sharekan rahsia cili api ni..acik memang tak leh tinggal cili api..
cuma tau satu je
daunnya tu..lepas cukur kepala bayi..lumatkan dah lumurkan ke kepala..katanya untuk cepat tumbuh rambut dan lebat.

nurkass said...

kak ieda;
pedas baru ada ummm..hehe
buat cekodok pun letak cili api..

nurkass said...

sahrom;
aha..duk N9 mmg kena masak lomak cili api lah..hehe

nurkass said...

Daddy ZZ;
haha..
kena tambah citarasa la ye doc..ok lah tu..hehe

nurkass said...

Acik;
w'salam acik..
tak lengkapkan kalau masak tanpa cili api ni..hehe

oooo..tips utk rambut lebat la ni ye..wahh..bagus2..first time dgr ni..thanks acik..:)

Kakzakie said...

Sambal belacan guna cili padi mesti meletopz....huh... kakak nampak gambar cili Kass pun dah terasa pedasnya...