09 December 2010

::Penyakit Hati & Penyakit Moral::

As salam..
Mari kita selami apa sebenarnya yang dikatakan tentang penyakit hati dan moral ni..Dua penyakit ni lebih berbahaya, lebih parah dan lebih buruk daripada penyakit-penyakit tubuh dari pelbagai segi dan arah.
Yang paling besar bahayanya ialah, penyakit ini mendatangkan mudarat atas seseorang dalam agamanya, iaitu modal kebahagia­annya di dunia dan di akhirat. Meh kita sama2 renungkan..

1. Iri hati
Sifat ini membuat kita selalu merasa tidak senang dengan kesenangan, kebahagiaan, keberuntungan, dan kesuksesan orang lain. Kita pun cenderung berusaha menyaingi orang itu dengan berbagai cara. Bahkan, terkadang kita ingin merosak kesenangan itu. Namun, jika rasa iri lebih kepada ke arah kebaikan, seperti ingin berjaya agar dapat menyebarkan ilmu di kemudian hari atau diri untuk menyebarkan kebahagiaan kepada orang lain.

2. Kebimbangan dalam agama.                     
Selain itu, lemahnya keimanan kepada Allah, Rasul-Nya, serta kediaman di akhirat.

3. Sifat riya’.
Ingin dipuji oleh manusia dalam per­buatan kebajikan.

4. Angkuh dan sombong.
Sombong bererti menolak kebenaran dan melecehkan / merendahkan orang lain, dan memandang dirinya sempurna segala-galanya. Angkuh pada diri manusia yang telah melekat dan menyatu dalam hati manusia akan menciptakan sebuah rasa dan pernyataan lebih dan paling. SAYA (lebih dan paling) HEBAT, SAYA (lebih dan paling) TERBAIK .

5. Provokatif
Sifat ini membuat kita berusaha untuk selalu mempengaruhi orang lain melakukan tindakan yang kurang baik. Misalnya, menular kebencian kita kepada orang lain atau mengapi-api dengan tujuan menimbulkan permusuhan atau melahirkan kebencian dengan orang itu kepada orang lain.

6. Menebar fitnah
Inilah kegiatan menyebarkan kejelekan orang lain sehingga nama baik orang itu tercemar atau membohongi seseorang agar menimbulkan kebencian.

7. Berburuk sangka
Buruk sangka adalah sifat yang selalu mencurigai atau menyangka orang lain berbuat buruk tanpa disertai bukti yang jelas.

9. Ingkar janji
Penyakit hati ini berupa sikap tidak bertanggung jawab atau mungkir atas amanat atau kepercayaan yang telah dilimpahkan orang lain kepada kita. Biasanya disertai bohong dengan memungkiri janji. Orang yang sering ingkar janji berisiko tidak disukai orang di sekitarnya dan kemungkinan besar tidak akan dipercaya lagi untuk mengetuai suatu tanggung jawab di kemudian hari.

Walahu'alam

9 comments:

sekamar rindu said...

salam...

hati2 menjaga hati....:)

Afida Anuar said...

Hati kalau dah sakit, susah betul nak ubat... kan kass?

nurkass said...

sekamar rindu > hati amat mudah tersentuh..hehe

fida > betul tu fida..makan masa yg lama nak pulih..huhu

sahromnasrudin said...

asalam sdri..terima kasih atas info yang sangat bermanfaat ini..semua kita semua ambil iktibar..

nurkass said...

sahrom > w'salam..sama2lah kita menghayatinya..

LiErOSe~QiEmi said...

banyak ghupenye penyakit hati ni erk.. ermnn mintak jauhhh laaa dari sakit2 ni..huhuh

deena farhana said...

slm kak nurkass..

moga hati hati kita semua terpelihara dr sifat mazmumah itu..

nurkass said...

bunga > banyakkan..mintak simpanglah..

deena > w'salam deena..insyaAllah..

kak Erna said...

salam nrkass..terima kasih sudi ongsi dan ingat mengingati.