28 February 2011

::Falsafah Kucing::

Saya nak share satu kisah yang sangat menarik disini..
Memang memberi kesan pada kehidupan kita semua..sama-sama kita renungkan..

Makanan kesukaan kucing ialah ikan. Tapi kucing tak pernah pun pergi memancing atau menangkap sendiri ikan di laut. Hal itu memang tak mungkin dapat dilakukannya. Untuk  menikmati ikan, apa yg kucing akan lakukan??

Yaaa….kucing hanya perlu menggesel2kan dirinya kepada tuannya dan
cuba memanjakan dirinya kepada tuannya. Maka dengan belas ihsan dan kasih sayang tuannya, ia akan diberikan ikan sebagai santapan.
Begitu jugalah dengan dirimu. Untuk mendapat kehidupan yang baik, maka apakah yang perlu dilakukan?

Yaa….hendaklah dikau dekati Tuanmu…"ALLAH" yang maha agung.

Kenali, dekati dan ‘bermanjalah’ kepada-Nya. Nescaya kelak…pasti dikau akan disayangi dan dirahmati olehNya. Dikau pastinya akan dikurniakan rezeki yang tidak disangka2. Jangan ingat dengan usaha dan susah payahmu itu mampu mendatangkan rezeki tanpa izin Tuanmu.



Sumber : e-mail

34 comments:

http://aniesandyou.blogspot.com said...

oh no..i miss my kiki, kiko n abu...waaaarggghh

padlie said...

ye la..
macam mana kucing boleh kenal ikan yer?
kuasa Allah..

Entry terbaru padlie: Bestnya jadi V.I.P.

Daddy Ziyyad said...

sebenarnya dari haiwan yg tak berakal tu pun kita boleh belajar dan muhasabah diri..

Afida Anuar said...

SubhanaAllah kass..sesuatu yang tak pernah pun fida terfikir...kucing dan ikan...

IMANSHAH said...

salam..pelajaran berguna

Kakzakie said...

Maha kaya Allah setiap yg hidup ada hak untuk mencari rezeki yg Allah beri/sediakan.

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

trime kasih..renungan yg sgt bermanfaat..konotasinya sangat indah untuk kita fikir bersama

LiErOSe~QiEmi said...

alamak.. tibe2 rase insaf kejap.. hihihhi.. kass sori, sabtu ari tu servis kete.. ermnn susah2 pos jela, acane??? ker nak jumpa gak.. takot nak janji dah ni uhuhuhu

nurkass said...

anis;
owh..sib baik bukan kiki lala..hehe

padlie;
betul tu padlie..
allah maha besar..

daddy ziyad;
sebenarnya dari perkara mudah tulah yg kita tak perasan..haihhh...insaf...

nurkass said...

fida.;
kass pun sama fida..
benda yg remeh tapi tak pernah terfikir..sayu hati ni bi bc n3 tu..huhu..

iman;
salam..alhamdulillah..renungan bersama..

nurkass said...

kak zakie;
allah maha mengetahui..
semoga kita sentiasa di beri petunjuk oleh allah swt..

sahrom;
w'salam..
sama-sama..
alhamdulillah..semoga menjadi peringatan buat kita semua..

nurkass said...

bunga;
huhu..
acane ek??
pos pun bolehlah..
nanti kalau ada masa leh jumpa..

wahida said...

selepas puas berusaha, doa dan tawakal sgt penting...

jgn putus berdoa...

nurkass said...

wida;
i like that word..
doa dan tawakal..
sayang kamooo..

bunga said...

suka entri ni..walau ringkas tapi isinya mmg mengagumkan..taniah..

ieda said...

penuh makna dikk :)
tapi akak still geli ngan kucing wewewew

white rose said...

renungan buat diriku yg tidak sempurna disisiNYA...

Ati Masrif said...

masa anak dara dulu kak ati mmg bela kucing
hubby kak ati pun masa bujang suka bela kucing
kami ni sama saje...hehe

tapi bila dah beranak pinak ni
tak sompat dik...huhu

nurkass said...

bunga;
tq dear..
manfaat kita bersama..

ieda;
hai kak ieda..
makna tersirat dan tersurat..
geli kucing ke..rugilah..tak dapat polok cium..hehe

nurkass said...

WR;
sama lah kita dik..
mohon petunjuk darinya setiap masa..

kak ati;
mmg lah tak sompat kak..
sekarang bela anak..kan..haha..

Amy Syaquena said...

ye tak ye jugak kan , macam mane kucing boleh kenal ikan.,itu semua kuasa allah.

ainnoraini said...

dulu ade jugak kucing...tapi dah mati sakit...

sekarang ni pagi2 dak naik hantu sebab jiran punye kucing membuang kat pokok bunga kite...tension ooo baunye tu...

Adinda Amy Sensei said...

kucing yang memang slalu bernasib baik...tapi kalo tuannya yng tak memahami payah gakk kan..hehe

nurkass said...

amy;
betul tu dear..
allah maha besar..

kak ain;
tu leh naik temperature tu..hehe..
dah la bau susah nak hilang..

adinda amy sensei;
hehe..kebulur la kucing tu..gesel lebih kena marah pulak..hehe

IMANSHAH said...

kucing la makan nasik..sungguh..kenyang tengok deme makan nasik lauk ayam

Amy Syaquena said...

singgah sini melawat tuan tanah..

p/s: jemput join contest sinar raudah

nurkass said...

iman;
hehe..
betul tu dik..kalah tuan pulak..haha

amy;
tq dear..
owh..pasal resipi tu kan..insyaAllah..nak gi cari dulu..

ckLah said...

Meeeooowwwww...ckLah dtg nak bermanja ni! :D

Nurul Atika said...

hebatnye kuase allah. DIA ciptakan sesuatu bersebab,,

Ati Masrif said...

lama nya cuti wat n3

^___^

nurkass said...

ckLah;
alalala..
manjanya..meh sini meh..

Ika;
betul tu dik..allah maha besar..

kak ati;
busy la kak ati..
sempat BW je..hehe..

My Little Diary said...

kass
ada hadiah utk awak... meh dtg ke blog saya... :)

nurkass said...

RIMA;
erkkk..
suke..suke..
ok gi sana..

azzey said...

Comel plak gbr kucing ngan ikan tu..:)