27 April 2011

::Hakikat Pernikahan::

Assalamualaikum wbt..
terima kasih tak terhingga saya ucapkan pada rakan2 yang tak jemu-jemu mengunjungi blog ni. Memang sejak dua menjak ni saya agak sibuk dengan pelbagai urusan..makanya blog ini tak sempat di kemaskini bagai..yang pasti saya tetap BW walaupun agak ketinggalan..heh

hurmm..semalam ziarah rumah afida..sejak akhir2 ni, entry beliau lebih menjurus kepada soal jodoh / kahwin..then saya singgah ke rumah imanshah..tersentuh hati bila baca n3 beliau..juga berkaitan dengan jodoh / kahwin..tak ketinggalan juga blog kak ummu..banyak tips2 pasal jodoh / kahwin yang dikongsikan..

so, hari ni saya ada satu artikel yang nak dikongsikan dengan rakan2 blogger sekalian..Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan. Hakikat seperti apakah yang paling membahagiakan? Cuba kita lihat dan yang manakah menjadi pilihan kita..?

** Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan.

** Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal berpisah jika bankrup.

** Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN, pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka kerepot atau badan jadi gendut.

** Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan tidak dapat memberi anak.

** Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.

** Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.

** Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan menderhaka pada ALLAH.

p/s : of kos lah kita pilih yg terbaikkan..insyaAllah..semoga kita senantiasa diberi petunjuk olehnya..

46 comments:

Maya Mayana said...

sebab tu berkahwin ni buka setakat "ehh org kahwin kita pun nk kahwin..." kena fikir panjang dah bersedia ke, dgn siapa? siapa2 pun tk mahu bercerai...anak2 yg jd mangsa nanti..kesian...

ainnoraini said...

seelok2nye cari yg baik hati budinye..kenal keluarganye...taat kpd perintah allah...

bile dah berumahtangga sikap tolak ansur kene ade...jgn penting diri sendiri...baru aman bahagia...

My Little Diary said...

info yang bagus kass.. TQ

Kakzakie said...

So... now what is your next step then dear?.... Aha.... kakak tunggu kass mendapat apa yg terbaik.

Ya-Allah berilah adik aku yg seorg ini jodoh yg terbaik utk dunia dan akhirat. Amin....

dwaty said...

of kos la yang terbaik.... hehehe... suka entri ni... buat renungan semua tak kirala dah kawen @ belum... dah tahu sapa yang nak dipeluk???

nurkass said...

Yana;
betul tu yana..
biarlah bercerai mati..

nurkass said...

kak ain;
thanks kak ain cayang..
nasihat yg amat bermakna buat diri ini..

nurkass said...

MLD;
ur welcome rima..:)

nurkass said...

kak zakie;
isk..isk..
insyaAllah kak..
diri ini tak pernah berhenti memohon padanya..
terima kasih kak zakie..muahhhhh

nurkass said...

dwaty;
suke ye..
jeng jeng jeng..sape dik..citerlah..hehe

erkk..peluk sape ek..peluk adik je lah..boleh..haha

Daddy Ziyyad said...

perkongsian yg baik ni...

patut di sebarkan kat semua budak2 remaja zaman sekarang..

wahida said...

aku pilih hubby aku sekarang sbb dia romantik..boleh gitu? hahaha!!

Ati Masrif said...

info yang bagus ni kass

sesuai utk golongan muda mudi lani

LiErOSe~QiEmi said...

errr.. dulu... suke kat hubby sbb kejambuan dia hikhik.. pastu cinta.. pastu ibadah (hahaha last sekali lak tu).. sebab tu kawin.. haahahahh....

errr.. dok cite2 pasal kawin ni.. dah tak lama ker kass ngeh ngeh ngeh...

nurkass said...

daddy ziyyad;
emm..
harapnya begitulah doc..
biar jadi peringatan buat diorang..

nurkass said...

Wida;
haha..
takde dlm senarai..
tu senarai ko tu..
yelah..aku terima..hehe

nurkass said...

kak ati;
aha..
perkongsian bersama..
yg belum kawin & dan kawin pun bagus..hehe

nurkass said...

Bunga;
ooooo..
sebab jambu ye..
nak gi report lah..hehe..

erkk..moga masinlah kata2 bunga tu..hehe..

ckLah said...

Bagusa artikelnya....

Afida Anuar said...

eh eh....lepas ni tak nak tulis pasal jodoh dahla.. he he gurau je kass...

InsyaAllah kass, moga2 yang terbaik buat kita satu hari nanti. Kass tau apa mak fida cakap... jaga diri kaknor, jadi perempuan solehah..insyaAllah nanti Allah akan hantar seorang suami untuk kaknor..

aduhh tersentuh..

ibuintan said...

peringatan terbaik buat yg sedang merancang ke arah itu

Piasara said...

"Siapa nak kawin tu...baik dok muhasabah diri dulu sblm kawin,tanya hati kenapa nak kawin kan..hah...baca sebab2 kat entri ni...kenapa,kenapa,kenapa?"

Yan said...

wahh..pandainya adik akak ni...

akak setuju...

LiFe KaMi said...

itu lah islam menyuruh mencari pasangannya dengan yang utama iaitu agamanya..baru lah yg lain diikut serta..

IMANSHAH said...

eh saya juga?? yang hado je lah kak..ngehngeh

nurkass said...

ckLah;
terima kasih cikgu..:)

nurkass said...

Fida;
eh jgnlah merajuk..hehe
tulah fida..doa tak pernah putus..
hanya dia yg mengetahui apa yg tersirat..dah tentu mak lah org yg paling risau kan..:(

nurkass said...

ibuintan;
aha..betul tu kak..
pilih je kan..

nurkass said...

kak pia;
yes..
why..?
bukan nak seronok2 jek..
thanks kak pia..

nurkass said...

kak yan;
erkk..malu pulak..hehe
windunye ngan kak yan..
nanti kass komen kat n3 yg kass tertinggal tu ye..sampai meletup cpu kat ofis ari tu kass kejekan..hehe..

nurkass said...

life kami;
a'ahkan..
pilih agama dan keturunannya..
insyaAllah..sentiasa jadi peringatan diri ini..

nurkass said...

iman;
elleh..
ye ke dik..tak hado ke..
nan cayo lah...haha

anitaare said...

baguslah dik info ni..bila lagi tu??

qemaishak said...

insyaAllah hidup bahagia jika saling bertolak ansur & menerima seadanya juga cinta kerana Allah.

nurkass said...

anitaare;
erkk..
tungguuuuuuuuuuu...hehe

nurkass said...

Qemaishak;
emmm..
itulah yg dicari..
mmg penting sikap tolak ansur tu kan..thanks qema..

si para para said...

pilihlah yang mempunyi agama...pasti bahagia..dunia akhirat..insyaallah..

~ yus ~ said...

info yg berguna utk semua...

bg seorang wanita, carilah pasangan yg dpt nmembimbing kita ke jalan Allah..yang boleh menjadi sahabat kita sepanjang masa...InsyaAllah bahagia...

nurkass said...

si para para;
insyaAllah..
hanya dia yg maha mengetahui..

nurkass said...

Yus;
manfaat bersama..
betul tu..susah senang bersama..insyaAllah..

Wattie said...

Assalamualaikum Nurkass,
Singgah sini baca hakikat pernikahan......Semuga yg terbaik dikurniakan Allah buat kita semua...

nurkass said...

kak wattie;
w'salam kak..
thanks sudi singgah sini..
insyaAllah..mohon yg terbaik darinya..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

bertolak ansur dan jangan ego.

InsyaAllah bahagia dengan izinNya.

nurkass said...

kak reen;
emmm...
thanks kak reen..
kass simpan sebagai peringatan..

IMANSHAH said...

salam nak jemput sertai contest saya

http://www.abgshah.com/2011/05/contest-selamat-hari-guru-cikgu.html

nurkass said...

iman;
w'salam..
insyaallah dik..
ada masa akak join ye..