19 May 2011

*Bila emosi menguasai diri...*

Pagi ni saya nak story pasal apa yang berlaku semalam..
Walaupun ringkas tapi saya harap n3 ni dapat memberi pengajaran pada kita semua..

**Lokasi kejadian adalah di sebuah gerai yang menjual pisang goreng dll..
Terdapat beberapa orang yang beratur menunggu giliran..

Mamat A : makcik, pisang goreng ni 5 ringgit ye..

Makcik : kejap ye..(sambil tangannya ligat membungkus pesanan)..aha..adik pula nak berapa..adik yang nun pulak nak berapa..
             
*masing2 pun membuat pesanan kat makcik tu..

Tiba-tiba.....

Mamat B : woi..!!! aku punye bila nak siap..bungkus pun terhegeh2..nak berniaga ke tak nak ni..!!

*hussss semangat..terkejut kami dibuatnye..tetiba je ada orang menjerit dari belakang..

Pakcik : sekejap ye nak..ikut giliran sbb adik ni dtg dulu..(dengan muka cuak)

Mamat B : oi pakcik..berapa lama nak tunggu..dah tau diri tu tua duduklah rumah..lembap betul..(muka bengis)

Mamat A : sabarlah saudara..kalau dah lambat kenalah ikut giliran..kalau rasa tak boleh tunggu, pergilah gerai lain..

Mamat B : kau pe hal..aku ada cakap dgn kau ke..jgn pandai2 nak ajar aku..mmg nak kena kau ni. (sambil berjalan ke arah mamat A)..

*kami yang ada kat situ dah mula cuak..takut mamat A tu kena tumbuk..nasib baik ada pegawai2 dari majlis perbandaran datang..barulah mamat B tu berundur..saya pulak dah berdiri kaku kat situ..dalam hati ni dah berdebar2 sbb takut dan terkejut..rasa nak luku je mamat B tu..memang tak tau hormat langsung..kesian makcik dan pakcik tu..haihhh..

>> moralnya :- teraplah nilai kesabaran dalam diri..sesungguhnya dengan satu nilai itulah akan wujud nilai2 murni yang lain tanpa kita sedari..wallahualam..

P/S - quite busy today..ada masa nanti saya jengah rumah rakan2 ye..diharapkan rakan2 semua sihat dan ceria selalu..

46 comments:

http://aniesandyou.blogspot.com said...

eeee kalu anies kt situ , anies pn rs nk seligi ckp2! pe hal berlagak mcm setan x psl2? eeee budus piang nyer bdk!

Aksi-aksi terlarang @ Kuala Lumpur International Book Fair 2011

Kakzakie said...

Masya-Allah manusia jenis apa agaknya. Kalau kakak pun takut juga jumpa org macam ini bukan saja mamat A yg takut.

Kesian dgn penjual pisang goreng mesti dadanya berdegap-degup....

wahida said...

bodoh betul mamat B tu!! huh!! kesian kat makcik pakcik tu...takde rasa hormat langsung!!

dwaty said...

saya paling pantang org main langgar jer... ambik la no... takde no... baris... ishhh2... tapi kalau saya kat tmpt akk pun saya kaku gak... hehehe

Mutiara Bernilai said...

adeh saya yg baca ni yg cuak

mane perginya budi bahasa dia,,

marah sgt pun, jgn sampai gtu

ainnoraini said...

mintak2 kak ain tak berjumpa la org mcm tu...takut la pulak...nnt tak pasal2 kite pun kene tempiasnye...

tak de akal ke org tu...penting diri sendiri..tak hormat org...

Piasara said...

"berapa hari dah tak makan agaknya si mamat tu..kebuloq semacam jer..sampai tak reti nak hormat org lain.."

Daddy Ziyyad said...

Antara yang kita wajib berbuat baik dan berlemah lembut, selain ibu bapa ialah orang2 tua, dan kanak kanak..ini bukan saya cakap, Rasul SAW yang cakap..

Mamat B tu mmg patut kena panah petir aja...

anitaare said...

Kalu hubby akak ada kat situ dah lama dah kena mamat B tu gaknya..sbb mmg pantang org suka main langgar no ni nak pulak kurang ajar..huh

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Dah tak tahu adab dah si Mamat B tu. Agaknya dengan mak bapak dia macam mana lah kan ?

Afida Anuar said...

ya Allah..anak sapa la tuh kan kass? buat malu mak bapak je.. kesian mak bapak dia...dapat anak mcm tu..err

ibuintan said...

tak beradap langsung si mamat B*R*K tu, kurang ajar sungguh

kesian pakcik penjual tu...ni mesti dah biasa berkurang ajar dengan orang2 tua tu

fuad ansari said...

Saya rasa, mungkin....

1) Mungkin dia tersangat lapar sehingga hampir-hampir mati kebuluran..
2) Tak pun, mungkin dia nak cepat.. nak gi kerja..
3) Tak pun, mungkin dia hilang kasih sayang mak ayah..sebab tu kurang diajar.. (",)
4) Salah saya la sebab tak bukak gerai goreng pisang kat situ.. Dah masing-masing kena tunggu lama sebab ada satu gerai je kat situ.. (yg ni mungkin takde kena mengena..(",) )

LiErOSe~QiEmi said...

gile la mamat B tu... orang macam tu mmg hidup mintak pelempang orang je tu.. sebab asik nak bergaduh.. macam la tak leh ckp elok2.. lgpun len la dia datang dulu, tp pakcik tu bagi kt orang datang kendian.. boleh la nak marah pun..

tp.. rasanya org camtu mmg takde budi bahasa, bagi la ceramah byk mana pun kat dia.. takkan terusik dek hati dia rasenye..

eh, panjang lak komen.. geram kot, sebab dia ckp cenggitu kat orang lebih tua, takde rase hormat langsung!!!! tua nanti anak cucu dia buat kat dia lak baru dia merasa... huh!!!!

My Little Diary said...

sungguh kurang belajar itu mamat. tak guna betul....!!!

sahromnasrudin said...

kne simbah dgn teh mamat tue..baru dia reti sabor heheheee

nurkass said...

Anies;
aha..
mmg geram tgk mamat tu..
kecik jek akak pandang dia..

nurkass said...

kak zakie;
kass pun tak faham ngan mamat ni..kesian tgk pakcin ngan makcik tu..terperanjatkan..pucat muka diorang..

nurkass said...

Wida;
rasa nak tekeh jek mamat tu..mmg kurang ajar..

nurkass said...

Dwaty;
of kos lah dik..tiba2 jek ada org jerit dr belakang..maunye tak terkejut..tu yang kaku tu..berderau darah..hehe

nurkass said...

MB;
aha..
mmg cuak..risau nanti ada gaduh2 pulak..haihhh

nurkass said...

kak ain;
tulah..org nasihat pun tak boleh terima..tah ape anginnye mamat tu..

nurkass said...

kak pia;
kass pun rasa camtu..
berlambak lg gerai lain, tak nak pulak dia pegi..haihhh..kesian tgk pakcik ngan makcik tu.

nurkass said...

Daddy Ziyyad;
agree doc..
at least boleh mendidik jiwa dgn nilai2 murni..ngok mamat B tu..

nurkass said...

anitaare;
tulah kak..
cuba kila langgar no dia, maunye kena tumbuk kan..adehhh..something wrong mamat B tu..

nurkass said...

kak reen;
mmg biadab mamat B tu kak reen..
kesian makcik ngan pakcik tu..pucat muka diorang..sib baik takde pape..

nurkass said...

Fida;
tu lah fida..
kecik je kass tgk dia..berderau darah ni dgr dia tengking mamat A tu..grrrr

nurkass said...

ibuintan;
kalau tgk rupa mmg tak sangka dia mcm tu kak..haihhh..agaknya dah biasa lah kot sbb tengking mamat A tu pun selamba dia jek..

nurkass said...

fuad;
aha..
betul la tu kot..
kebulur tak makan..tu yg perangainye camtu..

erkk..yg no 4 tu konpius pulak..hehe..

nurkass said...

bunga;
mmg rase nak bg penampo je kat mamat tu..tapi apakan daya..terkejut punya pasal terus kaku..

luahfikiran said...

SALAM,
TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI BLOG LF. KEHADIRAN NURKASS SABTU MINGGU DEPAN (28/5) AMAT DIALU2KAN. BAWA BERASAMA RAKAN2. ALAMAT LF, JALAN 3/6F, BBB.

nurkass said...

MLD;
mmg jenis yg takleh ditegur gamaknye..minta simpanglah..

nurkass said...

Sahrom;
uihhh..sib baik ngan air teh..kalau ngan tuttttt tadi, masuk berita nanti..hehe..

nurkass said...

LF;
salam LF..
saya mmg suka hadir majlis mcm tu..insyaAllah kalau takde aral saya sampai..

fadh leyanie said...

apa kejadahnya mamat B..tak de budi bahasa..kalu begitulah sikapnya..org xkan hormat dia.

amiey lee said...

hishhh dasatnye ye..budi bahasa budaya kta... apa la nak jadi ngan depa sekrg

Ati Masrif said...

ishh...dari mana dtg mamat 3 suku tu

mesti dia akan rasa malu sendiri nanti...

nurkass said...

fadh:
uihhh..
sebijik cam mazidul..hehe
betul tu..tuhan tu maha kuasa..

nurkass said...

amiey:
emmm..
ntahlah ape angin nye mamat tu..pelik..

nurkass said...

kak ati;
ntahlah kak ati..
tiba2 je terjerit..geram betul

ieda said...

uishh betul ke budak tu cakap mcm tuu dik ??
mcm x percaya je .. sbb selama akak hiudp nie x pernah layie dgr org mengherdik org mcm tuu depan org ramai .. huhu paling tidak merunggut sorang2 dan blah aje tuu adalah akak ernah nampak ... huhuh

mcm2 hal org2 skrg nie .. nasib baik akak x pernah jumpe org2 mcm tuu .. kalau jumpe harus akak tengkik balik !! ekekekek :)

LiFe KaMi said...

orang mcm tu bila terkena batang hidung sendiri bru dia tau..
nanti bila dia da tua tak bermaya org buat dia balik bru dia akan sedar..
semoga dia diberi pertunjuk..

nurkass said...

kak ieda;
percayalahhh (mcm lagu siti tu)..hehe
ape tengkik tu kak ieda..sabo jelah..hehe

nurkass said...

Life Kami;
balasannye ada..cuma lambat dan cepat jek..moga dia diberi keinsafan..

qemaishak said...

Nape la tak boleh sabar tu, dah lambat jgn la beli..hampeh tul..
minta dijauhkan la sikap gini..

nurkass said...

qema;
aha..tulah pasal..
takpun gi gerai lain..sabo jelah..