10 June 2011

::Asalnya Api::

Diriwayatkan bahawa Rasululullah S.A.W pernah menceritakan betapa asalnya kejadian api di dunia ini. Setelah nabi adam dihantar ke dunia kerana kesalahannya memakan buah larangan maka Allah swt telah memerintahkan Jibril a.s supaya mengambil api dari neraka untuk dihantar ke dunia utk kegunaan nabi adam a.s. Maka jibril a.s pun diperintahkan utk meminta api tersebut daripada malaikat penjaga api neraka iaitu Zabaniah.


Jibril : wahai zabaniah, aku diperintah utk mengambil sedikit api neraka utk dihantar ke dunia bagi kegunaan adam a.s.  

Zabaniah : sebanyak mana sedikit itu ?

Jibril : sebesar kurma...  

Zabaniah : kalau sebesar buah kurma api neraka itu engkau bawa nescaya akan cairlah tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi akibat kepanasannya.  

Jibril : kalau begitu berilah aku sebesar separuh dari buah kurma...  

Zabaniah : kalau sebesar separuh buah kurma api neraka ini engkau letakkan di dunia nescaya tidak akan turun walaupun setitik hujan dari  langit dan tidak ada suatu pun tumbuhan akan tumbuh di bumi nanti..  

Memandangkan keadaan yang rumit ini maka jibril a.s pun mengadap Allah untuk mendapatkan saiz yg perlu di hantar ke dunia. Allah swt pun memerintahkan supaya jibril mengambil sebesar ZARAH sahaja dari api neraka utk di bawa ke dunia. Maka jibril a.s pun mengambil api neraka sebesar zarah dari zabaniah tetapi oleh kerana kepanasan yg keterlaluan api neraka sebesar zarah itu terpaksa disejukkan dgn mencelupnya sebanyak 70 kali kedalam sungai di syurga dan sebanyak 70 buah sungai.

Selepas itu jibril a.s pun membawa api itu turun ke dunia dan diletakkan diatas sebuah bukit yg tinggi tetapi sejurus setelah diletakkan tiba-tiba bukit itu terus meleleh cair maka cepat-cepat jibril mengambil semula api tersebut dan dihantar semula ke neraka. Hanya sisa-sisanya sajalah yang terdapat di dunia ini spt api yg sering kita gunakan utk berbegai keperluan dan juga api yg terdapat di  gunung berapi dll lagi.

PENGAJARAN : Bayangkanlah kepanasan api neraka yg sebesar zarah terpaksa disejukkan dlm 70 buah sungai dgn sebanyak 70 celup setiap sungai dan hanya sisanya saja yang tinggal. Itupun manusia tidak dapat bertahan akan kepanasannya bagaimana dgn api di neraka itu sendiri. SEBESAR ZARAH SAHAJA. Moga ada manfaat dari riwayat ini.Wallahualam..
 

45 comments:

ieda said...

huhuhu sgt2 mengerikan .. semoga mendapat ikhtibar dan renungan bersama .. thanx 4 sharing dik :)

Amy Syaquena said...

sama2lah kita renungkan bersama...perkongsian yang bagus sekali di hari jumaat yang mulia nie...thanks sharing dik

♥cmª shIemª♥ said...

tq for sharing maring..

luahfikiran said...

SALAM,
TKSIH ATAS PERKONGSIAN. MOGA DIJAUHI KITA SIKSAAN API NERAKA ! AMIN

EZAN IDMA said...

thanks share :)

dwaty said...

ya Allah kak. Takutnya... Semoga kita djauhkan dr api neraka...

Afida Anuar said...

tapi ramai yang tak sedar. ramai yang suka buat dosa.. ramai yang tak takut dengan api neraka...

suri solehah said...

baca tazkirah dipagi hari...meresap kejiwa....

suri solehah said...
This comment has been removed by the author.
ibuintan said...

subhanallah... tu yg sebesar zarah

moga kita dijauhi darinya

Mutiara Bernilai said...

Ya A||ah,,

api tu hanya serpihan dari zarah aje,

tak beh nak bayang kan,,

huhu, sis, thanx ya!

Kakzakie said...

Perumpamaan jelas diberi dan menjadi pengajaran buat kita. Masya-Allah betapa kakak masih banyak utk memperbiki diri demi utk terhindar dari kepanasan itu. Allah.....

Kak Aya said...

terimakasih untuk perkongsian berguna dan penuh manfaat ni..

Ati Masrif said...

bertambah ilmu
dan kesedaran :)

LiFe KaMi said...

sesungguhnya kepanasan api neraka amatlah dahsyat..
semoga kita selalu mengingati Allah SWT..

Yan said...

subhanallah.. menakutkan . semuga kita dapat menebalkan iman kita INSYALLAH.

ejulz said...

subhanallah.. itulah kebesaranNya..

ieda said...

ya allah dikk sesungguhnya allah maha besar .. risau bila dgr ini semua ..

nurkass said...

kak ieda;
takutkan kak..kass baca dua tiga kali pun masih ngeri lagi..

nurkass said...

amy;
alhamdulillah.
gerun rasanya bila bayangkan api tu..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum sdri..

trime kasih kerana mengingatkan kami akan perihal api neraka..semoga kita semua ambil iktibar dari entri ini..trime kasih sekali lg atas entri ini

nurkass said...

cma;
ur welcome:)

nurkass said...

LF;
sama2...
semoga kita sentiasa dilindungi olehnya..

nurkass said...

Ezan;
ur welcome..:)

nurkass said...

dwaty;
takutkan dik..tu baru sisa..nauzubillah..

nurkass said...

Fida;
mereka lalai..salah satu sbbnya mereka tidak diingatkan..itulah gunanya perkongsian ni..

nurkass said...

kak suri;
alhamdulillah..
iktibar buat kita semua..

nurkass said...

ibuintan;
ngerikan kak..
nauzubillah..

chichi said...

ya allah..maceh kongsi cita

nurkass said...

MB;
meremang bulu roma bila baca artikel tu kan..takutnya

nurkass said...

kak zakie;
betul tu kak..
belum cukup lagi amalan utk diri ini..byk yg perlu diperbaiki..

nurkass said...

kak aya;
sama2 kak..
manfaat bersama..

nurkass said...

kak ati;
alhamdulillah..
sedih rasanya..

nurkass said...

Life Kami;
betul tu..
seringan2 azab diakhirat adalah sebesar2 azab didunia..

nurkass said...

kak yan;
semoga kita sentiasa dilindungi olehnya..amin

nurkass said...

ejulz;
dia maha besar dan dia maha mengetahui..

nurkass said...

kak ieda;
bila dah tahu teringat2 je kan kak ieda..

nurkass said...

sahrom;
w'salam..
sama2..
semoga menjadi iktibar pada kita semua..

nurkass said...

chichi;
sama2..

My Little Diary said...

betapa dahsyat nya kepanasan api itu...

IMANSHAH said...

tak terhitung

Maya Mayana said...

MENAMBAH ILMU DI DADA...THANKS

nurkass said...

MLD;
ngerinya..
bayangkan kena percikan bunga api pun dah sakit..

nurkass said...

Imanshah;
apa yg tak terhitung tu...

nurkass said...

Yana;
ur welcome..:)