07 June 2011

::Rahmat Yang Kuasa::


*Kasih manusia pada 5 perkara tetapi lupa pada 5 perkara:
Kasih manusia pada hidup tetapi mereka lupa pada mati.

Kasih manusia pada harta tetapi mereka lupa pada hisab

Kasih manusia pada mahligai tetapi mereka lupa pada kubur

Kasih manusia pada dunia tetapi mereka lupa pada akhirat

Kasih manusia pada makhluk tetapi mereka lupa pada Allah swt.
----------------------------------------------------------

*Ingat 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara
Menjadi lumrah manusia, maka akan menjadi ingat, berwaspada dan bersiap sedia apabila diberi ingatan atau amaran selagi tiada ingatan yang masuk ke corong telinga, maka akan sentiasa alpa dan leka yang akhirnya tanpa benteng iman ampuh menjerumuskan mereka ke lembah kemurkaan.

Apabila Allah S.W.T memberi ingatan. Tegahan atau amaran, ia mempunyai maksud disebaliknya. Kita boleh menjadi kafir apabila tidak mempercayainya, munafik apabila kurang yakin dan fasik apabila menganggap mudah lantaran dituruti runtunan hawa nafsu.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
“Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara.
Pertama : masa sihat sebelum sakit.
Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin).
Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk.
Keempat : masa muda sebelum datang masa tua.
Kelima : masa hidup sebelum tiba masa mati."

47 comments:

Kakzakie said...

Itulah manusia yg perlu selalu diingatkan. Kerana masih ada yg telah diingatkan tapi tetap pura-pura lupa....

Terima kasih ingatkan kakak Kass.

ieda said...

tkasih kerana ingatkan akak dik !! :))

dwaty said...

kita kenala sentiasa beringat2 dikemudian hari... hidup ini tak panjang... rindu nak dengar lagu raihan...ingat 5 perkara sebelum 5 perkara...

nurkass said...

kak zakie;
yelah kak..lumrah manusia biasa..
perlu ingat mengingati..sama2..:)

nurkass said...

kak ieda;
sama2 kak ieda..:)

nurkass said...

dwaty;
betul tu dik..kalau salah tegur menegur..jom kita nyanyi sama2..:)

♥cmª shIemª♥ said...

1st time dtg cni..cma suka blog ni..cma polo cni ye..
salam kenal..

5 yg selalu cma takutkan..
terima kasih krn tlg ingtkan kembali..

ainnoraini said...

tq kass..saling ingat mengingati...kite ni manusia kadang2 selalu terleka..

Afida Anuar said...

Thanks kass, for the entry..for the reminder...

kadang2 bukan lupa.. tp sebab tak selalu diingat...

nurkass said...

♥Cmª Shiemª♥ ;
salam kenal juga cma..thanks sudi singgah sini..

alhamdulillah..saling ingat mengingati antara satu sama lain..

nurkass said...

kak ain;
sama2.kak ain..
tulah..kdg2 kita leka..

nurkass said...

fida;
ur welcome dear..
itulah pentingnye sikap ingat mengingati ni..

Ati Masrif said...

salam kass,

kak ati ni jenis yang selalu
sgt ingatkan mati...

sakit sikit pun dah pikir kesitu :)

Maya Mayana said...

terima kasih pd ingatan ini :)

amiey lee said...

suka lagu raihan yang.... ingat lima perkara..sebelum lima perkara.sihat sebelum sakittt...muda sebelum tua..kaya sbelum miskin..lapang sebelum sempittt..hiduppp sebelummm matiiiii.. smpai skrg terngiang2....

wahida said...

terima kasih kass ingatkan aku...kadang2 kita ni alpa...huhu...

qemaishak said...

Muhasabah diri masing2. moga kita semua dirahmati Ilahi..

Daddy Ziyyad said...

Sekarang ni, kalau nafsu saya kata nak beli sesuatu barang, saya katakan pada diri, bila aku akan mati?

Alhamdullilah, berkesan selalunya :)

Daddy Ziyyad said...

Saya nak menjemput nurkass, andai ada kelapangan:

http://alwaqiahalmulk.blogspot.com/2011/06/majlis-akikah-zayyan-12-jun-2011.html

nurkass said...

kak ati;
alhamdulillah..
at least kesedaran tu ada kan kak..
kass pun camtu gak..

nurkass said...

yana;
ur welcome dear..:)

nurkass said...

amiey;
yelah..kass pun suka lagu tu..
bestkan..

nurkass said...

wida;
ur welcome dear..
untuk diri aku jugak tu..:)

nurkass said...

qema;
insyaAllah..
moga kita sentiasa diberi hidayah olehnya..

nurkass said...

Daddy ziyyad n zayyan;
hehe..kena letak nama zayyan tu..
begus tu doc..boleh jadi tips tu..

insyaallah..kalau takde aral saya datang..

suri solehah said...

salam kass....betulkan kadang kita lupa ttg hadis tu...bila dah terantuk baru nk tergadah...itu pun blm tentu...ingt kt dirisendiri huhu

white rose said...

salam kak nurkass...
syukran berkongsi ingatan ni bersama...

mudah2an ianya memberikan kita semua peringatan yag terbaik dalam diri kita...

nurkass said...

kak suri;
salam..
wah wah..lama tak bersiaran..
patutlah sunyi jek rasa nye..hehe

nurkass said...

WR;
salam dik..
insyaAllah..moga kita sentiasa diberi hidayah olehnya..

Maya Lisa said...

Maya datang sini.. assalamualaikum =)

ibuintan said...

manusia sering lupa... terima kasih Kass, moga kita saling ingat mengingatkan

Amni said...

lagu raihan selalu bermain di bibir.. sebab tu tak pernah lupa.. bagus jugak bila ada lagu berunsur nasihat yang best... akan selalu terngiang-ngiang di telinga..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...

trime kasih kerana mengingatkan kami ya...bertuah dpt membaca entri ini :-)

chichi said...

saya hafal lagu raihan.. 5 perkara..hehehe

nurkass said...

maya lisa;
thanks dear..
w'salam..:)

nurkass said...

ibuintan;
ye kak..
kalau ada salah silalah tegur menegur..:)

nurkass said...

amni;
betul tu..
at least lagu tu memberi pengajaran..:)

nurkass said...

sahrom;
w'salam..
alhamdulillah..
kesan itu yg kita pahatkan dlm jiwa..

nurkass said...

chichi;
aha..
bagus tu..
ajar anak2 sekali..:)

Amy Syaquena said...

Nice entri suka sangat..thanks ye kerana mengingati sesama kita...

sekamar rindu said...

salam..

entri yanng banyak memberi keinsafan pada saya..

Amie said...

assalam,
mmg selalu kena ingat mengingat,macam sembahyang 5 waktu jugak, kenapa mesti azan setiap kali tiba solat fardhu... sbb nak ingatkan tanggungjawab manusia kepada Allah... kita ni kan byk lalainya yeaaa

Mutiara Bernilai said...

muhasabah untuk mutiara di pagi jumaat ni :)

thanx kak,,tahu, tapi se|a|u |upa,,,

nurkass said...

Amy;
thanks amy..
ur welcome..

nurkass said...

sekamar rindu;
salam..
alhamdulillah..
peringatan buat kita semua..

nurkass said...

amie;
w'salam..
betul tu..so, kena saling ingat mengingati..

nurkass said...

MB;
ur welcome..
muhasabah diri pun salah satu cara kita mengingati perkara ni..